Firmy realizujące projekty, bez względu na profil działalności, muszą na bieżąco monitorować rozwój działań przewidzianych harmonogramem, śledzić stopień realizacji budżetu w zakresie kosztów i przychodów czy też wykorzystania i stanu zasobów. Comarch ERP XL umożliwia nadzorowanie rentowności projektu na kolejnych jego etapach za sprawą całkowitej integralności obszarów operacyjnego zarządzania projektami oraz controllingowych. Ewentualne niebezpieczeństwa i ryzyka, będące wynikiem np. odchyleń od budżetu, zostają szybko zarejestrowane, aby można było niezwłocznie podjąć działania korygująco-zapobiegawcze.
Moduł gwarantuje:
Funkcjonalność modułu Projekty, Umowy:
- pomoc w obiegu dokumentów w ramach danego projektu: dokumentów zamówień (zapytań ofertowych, ofert, zamówień), dokumentów handlowych i magazynowych oraz obiektów projektowo-produkcyjnych (kosztorysów projektów czy harmonogramów),
- katalogowanie prowadzonych przetargów i integrację z aplikacjami kosztorysowymi, dzięki czemu nadzór nad zakończeniem poszczególnych etapów procesu jest jeszcze dokładniejszy,
- precyzyjne budżetowanie oraz monitorowanie rzeczowej wykonalności założeń finansowych (na bazie dokumentów kosztowych, zamówień czy kart pracy),
- stworzenie własnego kosztorysu dla danego zlecenia, a także import kosztorysów z zewnętrznych aplikacji (np. danych z pliku programów kosztorysowych Norma Pro oraz Zuzia),
- ewidencjonowanie i zarządzanie różnego rodzaju umowami, w tym monitorowanie rentowności czy obsługa aneksów.
Firmom, w których każdego dnia powstaje tak dużo danych, że trudno je analizować, z pomocą przychodzi Business Intelligence. Rozwiązanie to jest nieocenionym wsparciem w zakresie analizy bieżącej sytuacji firmy.
Dostępność informacji:
Funkcjonalność modułu Business Intelligence:
- raporty obrazowane w wielu układach i przekrojach (tabele, mapy, wykresy), dotyczące wszystkich procesów zachodzących w firmie,
- opcja generowania raportów przez pracowników za pomocą myszki (metoda „przeciągnij i upuść”) lub skorzystania z bazy kilkudziesięciu rutynowych, gotowych do zastosowania analiz,
- raportowanie nieplanowanych odchyleń za pomocą systemu automatycznych powiadomień i alertów e-mail,
- wgląd w analizy przez przeglądarkę internetową, pocztę elektroniczną oraz urządzenia mobilne – optymalna funkcjonalność dla tych, którzy pracują poza biurem.
Moduł oferuje
Funkcjonalność modułu Obszary analityczne:
- Logistyka – umożliwia kompleksowe raportowanie danych dotyczących transakcji sprzedaży towarów i usług, z ujęciem obniżek i promocji, transakcji zamówień, stanów i ruchów magazynowych, ofert oraz zakupów.
- CRM – informacje o skuteczności na danych etapach kampanii marketingowej, monitoring przychodów, wydatków i liczby sprzedawanych towarów w ramach kampanii. Analizy te prowadzą do uzyskania szczegółowej dokumentacji, wykorzystywanej potem przez sprzedawców i osoby odpowiedzialne za proces strategii marketingowej.
- Wizyty i transport – analizy dotyczące wysłanych dokumentów i paczek, oparte na kryterium czasu, danego spedytora, wybranej formy transportu itp., raporty odnoszące się do wizyt handlowców u klientów (np. czas dojazdu, poniesione koszty czy przychody zdobyte przez przedstawicieli handlowych), analizy działalności pracowników (np. wydatki na delegacje).
- Płatności – analiza rozliczonych płatności oraz nierozliczonych jeszcze należności i innych powinności firmy, wnikliwy nadzór historii rozliczeń.
- Księgowość – dokładna analiza sald i obrotów na kontach księgowych, generowanie zestawień księgowych określonych przez użytkownika. Badanie obrotów i sald odbywa się w oparciu o typ konta (bilansowe, wynikowe, pozabilansowe), wybraną klasę kont czy waluty zapisów. Za sprawą narzędzi Business Intelligence dane z obszaru księgowego zyskują wartość w świetle rachunkowości zarządczej, tworząc świetny punkt wyjścia do podejmowania decyzji co do działalności przedsiębiorstwa.
- Produkcja – kompletna informacja z obszaru zleceń produkcyjnych, kolejnych etapów procesu produkcyjnego oraz czasu potrzebnego na wykonanie operacji przy eksploatacji odpowiednich zasobów w przedsiębiorstwie. Dzięki drobiazgowym analizom produkcji możliwe jest skupienie się na każdym detalu procesu. Pozwala to zarządzającym na szybką reakcję w przypadku usterki technicznej maszyn, zauważonych odstępstw od planu czy też innych czynników mogących destrukcyjnie wpłynąć na kondycję firmy.
- Wyniki operacyjne – informacje o przychodach i kosztach, nie tylko całej firmy, lecz także jej pododdziałów.
- Business Scorecard – zestawienie pozwalające określić tzw. kluczowe wskaźniki efektywności, będące miernikami kondycji firmy. Określenie słuszności kierunku obranego przez firmę jest możliwe dzięki stałej analizie wartości oraz tendencji tych wskaźników i porównaniu z oczekiwanymi wartościami.
- Budżetowanie – wsparcie w nazywaniu i osiąganiu strategicznych celów firmy poprzez tworzenie wielowariantowych budżetów, zakładających różne scenariusze (optymistyczne, realistyczne, pesymistyczne), a następnie śledzenie stopnia realizacji budżetu.
- Data mining – możliwość wynajdywania niewidocznych zależności pomiędzy danymi i na ich bazie przewidywania przyszłych wartości, np. prognoza sprzedaży, segmentacja klientów, analiza koszyka zakupów klientów.
4
Przykłady stosowanych analiz
Główne funkcje modułu:
Funkcjonalność modułu Przykłady stosowanych analiz:
- Alokacja kosztów – możliwość jakiegokolwiek rozbicia kosztów ogólnych w oparciu o zdefiniowane przez siebie klucze (np. analiza kosztów marketingu w podziale na przychody z poszczególnych produktów, analiza ogólnych kosztów energii elektrycznej w podziale na produkty, analiza kosztów wynagrodzeń w podziale na osobodni w ramach realizowanych projektów itp.).
- Analiza ABC-XYZ – zestawienie łączące podział produktów z uwagi na ich udział w przychodach (A – towary o wysokim udziale w przychodach, C – towary o niskim udziale w przychodach) oraz z uwagi na strukturę ich zużycia (X – regularne zużycie, Z – nieregularne zużycie); współczynniki produktów w ramach klasyfikacji ABC-XYZ okazują się pomocne w automatycznym określaniu i zachowywaniu optymalnego poziomu zapasów.
- Analizy oparte na danych statystycznych GUS – porównywanie danych wewnątrzfirmowych z informacjami rynkowymi (np. analiza wskaźników PKB, kursy walut NBP, analiza średnich cen detalicznych towarów i usług, analiza struktury demograficznej ludności na wybranym terenie, analiza liczby i struktury podmiotów gospodarczych).
- Symulacje przyszłych scenariuszy biznesowych (analiza What-If) – definiowanie wielkości będącej przedmiotem analizy oraz elementów, które mają na nią wpływ, a następnie analiza wpływu zmian wartości założonych czynników na badaną wartość (np. wpływ zmian kursów walutowych na zyski ze sprzedaży, wpływ zmian cen na finalny wynik finansowy).
- Określenie przyszłego zachowania klientów (analiza RFM) – zasadza się na zbieraniu informacji o kontrahentach na bazie przeszłych zachowań zakupowych. Wynikiem raportu ma być znalezienie klientów najbardziej wartościowych dla firmy.
- rejestrowanie produktów przynoszących największy zysk czy też kontrahentów najbardziej zalegających z opłatami – wybór „Top-N” elementów ogranicza wyniki analizy do „N” – największych/najmniejszych wartości, czego skutkiem jest zysk w postaci informacji przystępnej w analizie.